Jak wykonać dobre portfolio

Przez ponad 14 lat pracy przy tworzeniu stron miałam wiele wersji portfolio. Zmieniałam nawet co kilka miesięcy. Główny powód to było znudzenie, ale również dążenie do takiego portfolio, jakie mi się naprawdę spodoba i jakie będzie według mnie profesjonalne. Z biegiem lat zmieniałam je coraz rzadziej, bo z czasem to było właśnie TO. A kiedy już postanowiłam, że zmienię na nowo, to byłam tak w to zaangażowana, że nie było mnie dla nikogo od rana do nocy, nawet rzadko witałam się z lodówką i łazienką, nic poza moją stroną dla mnie nie istniało. Poświęcałam całe dnie na wykonanie, bo byłam tak podekscytowana nową stroną, że czym prędzej chciałam ją pokazać światu.

Obecną stronę www.stronki.pl nie zmieniałam dość dawno, bo uznałam, że to jest właśnie to, do czego dążyłam. Oczywiście wszystko z czasem może zbrzydnąć, może zmienić się technika wykonywania stron itp itd.

Zaczynając tworzyć własne portfolio, zapomnijmy na chwilę, że jesteśmy webmasterem, tylko klientem. Szukając ważnych informacji na stronie, zadajmy sobie pytanie – czego klient szuka, co chce przeczytać? Jeśli będziemy znali odpowiedzi na te pytania, to zrobimy dobre portfolio, dostosowane pod klientów.

Wygląd to nie wszystko, możemy przeładować stronę bajerami, fajerwerkami, spadającym śniegiem, tylko co z tego, jak klient pogubi się w tym oglądając dziesiątki ładnych obrazków, ale nie wiedząc gdzie kliknąć i nie mając podstawowych informacji jakich szuka tj. cennik, czas wykonania, prace, kontakt.

Dobra, zacznijmy od góry strony. Logo – dobre logo to nasz znak firmowy, który rozpoznają klienci i kojarzą nas z tym logiem. Dlatego warto zanim zabierzemy się do tworzenia portfolio, wykonać logo. Najlepiej wykonać je również w wektorze, do dalszego wykorzystania, do druku materiałów reklamowych. Logo umieszczamy najczęściej w lewym górnym rogu, nie za duże, nie za małe, ma być widoczne. W ogóle to wszystko ma być dobrze widoczne, również dla osób starszych, ma być schludnie i czytelnie.

Menu – Na górze, obok loga, tam umieszczamy najważniejsze zakładki, tj. o nas, wykonane prace, cennik, kontakt. Nie za dużo, by nie było tłoczno. Ja wykonałam jeszcze drugie, dodatkowe menu boczne, w którym znajdują się zakładki tj. loga, wizytówki, copywriting, pozycjonowanie, referencje itp, czyli to co jeszcze oferuję.

Grafika w tle – Schludna, nie przytłaczająca, kolory odpowiednio dobrane do loga, ma to wszystko współgrać ze sobą. Nie robimy 10-ciu różnych kolorów, to nie cyrk, ja wybrałam 2-3 kolory.

Wykonane prace – Jeśli tworzymy strony, dobrze by klienci widzieli co ostatnio wykonaliśmy, albo to co ogólnie wykonaliśmy, czyli wybranych kilka prac np. zmieniających się losowo w sliderze, bądź jeden obok drugiego, układ dowolny, kto co wymyśli. Dzięki temu klient widzi w jakim stylu tworzymy.

Przechodzimy trochę niżej, tekst na stronę – tekst jest bardzo ważny. Nie tylko po to by przeczytać czym się zajmujemy, ale również pod pozycjonowanie, dla wyszukiwarek. Wcześniej miałam swój własny tekst, z kilka zdań. Z czasem zamówiłam u profesjonalnego copywritera napisanie tekstów i pod klienta i pod pozycjonowanie. Nie jest to drogie i na pewno będziemy postrzegani w lepszym świetle, jeśli taki tekst będzie napisany z ładem i składem. Kilka – kilkanaście zdań napiszcie o swojej pracy, co oferujecie, jakie warunki itp. Aha i co ważne – czcionka. Dajcie większy font, by dobrze się czytało, jeśli to będzie drobnym maczkiem to nikt tego nie zechce czytać i wyjdzie z takiej strony. Odstępy między liniami (line-height) dajcie większe, by było schludnie i się dobrze czytało. Pogrubcie (strong, bold) najważniejsze frazy jak strona, tworzenie stron, strona internetowa itp.

Koszt strony, czas realizacji – Zauważyłam, że mało które portfolio tak ważne informacje zamieszcza na swojej stronie. Dużo osób wcale nie podaje cennika, to błąd. Klient chce wiedzieć chociaż orientacyjnie czy ma zapłacić 500 czy 3500 zł za stronę. Klienci nie raz chwalili, że taki cennik u siebie posiadam, od razu wiedzą na czym stoją. Tak samo czas realizacji, orientacyjnie można podać czy to potrwa kilka, kilkanaście czy kilka miesięcy. Wiadomo, że czym szybciej wykonamy, tym klientowi taka oferta bardziej się spodoba.

Można jeszcze dodać pole z ofertą, czyli co klient otrzymuje w cenie wykonania strony, można też dodać promocje. W punktach wypiszcie co oferujecie, a czasem dodajcie ciekawe promocje, które zachęcą klientów do Waszej oferty. Przykładowo: zniżki dla stałych klientów, możliwość kupna strony na raty, czy 20% zniżki w grudniu. Pomysłów jest wiele.

Niżej na stronie dodałam referencje od klientów. Po każdym wykonaniu strony, piszę maila do klienta z zapytaniem czy wystawi mi referencje. Odpisuje i otrzymuję z kilka zdań o mnie i mojej pracy. Takie referencje zamieszam na stronie w zakładce „referencje”. Mogą to być pisemne z podpisem, mogą to być też skany referencji na piśmie, jak kto woli.

Stopka – Bardzo ważna część strony, na której zazwyczaj umieszczamy dane kontaktowe do siebie. Ja podaję numer gg, email, mam też live chat który umieściłam na stronie głównej i w kontakcie, świetny sposób na szybką i sprawną komunikację. Bardzo polecam live chat: https://www.smartsupp.com/pl – jest darmowy, przejrzysty, łatwy w obsłudze i ma rozbudowany panel admina. Telefonu nie podaję z takich przyczyn, że cenię sobie prywatność, spokój. Łatwiej mi się komunikuje przez email, nie chcę telefonów w stylu „yyy dzień dobry, po ile banany?” 😀

Strona responsywna RWD – Z biegiem czasu coraz więcej osób zaczęło korzystać ze smartfonów, tabletów. Dlatego dobrze jest mieć swoje portfolio dostosowane pod każdą rozdzielczość, ma być responsywne – skalowane pod różne rozmiary okien. Pod to tworzy się oddzielne style css.

O nas – Podstrona o nas, o mnie, ma zawierać z kilka zdań informujących klientów kim jesteśmy i czym się zajmujemy. Jak ktoś chce to może dodać swoje zdjęcie, wtedy klient wie z kim pisze. P.S. Dziewczyna ma łatwiej 😀

Wykonane prace – Tutaj prezentujemy spis wykonanych przez nas stron. Ja zrobiłam to kafelkowo, obrazek po obrazku, dość duże obrazki, by ładnie je zaprezentować. Czym więcej prac, tym lepiej, klient może sobie pooglądać i lepiej na nas patrzy, jeśli wykonaliśmy przykładowo 50, 100 stron, niż kilka. To znaczy, że mamy doświadczenie, jesteśmy dość długo w tej branży. I to, że wielu klientów nam zaufało.

Cennik – Do cennika użyłam tabelki, by przedstawić ładnie każdą pozycję wraz z ceną. Rozpiszcie wszystkie prace jakie wykonujecie i co ile kosztuje. To oszczędzi wielu pytań, od razu będzie wiadomo co ile kosztuje. Można też umieścić opis, taką instrukcję dla klientów „jak zamówić stronę” i w podpunktach opisać jak to zrobić. Link do umowy/regulaminu też dobrze tam umieścić, wtedy są jasno przedstawione warunki współpracy z nami.

Kontakt – Umieszczamy tu wszelkie nasze dane, no może oprócz rozmiaru w biodrach i wagi 🙂 Dane kontaktowe – komunikatory, email, telefon, godziny pracy. Umieściłam formularz kontaktowy by ułatwić klientom napisanie maila do mnie. Co do czasu pracy, czyli naszej dostępności, to polecam poszerzyć godziny. Nie każdy ma czas w dzień, nie raz klient wraca późno z pracy i chce napisać do nas, porozmawiać, a tu zonk, godziny pracy minęły, nie ma nas, wyjechaliśmy z biura. Mnie osobiście dziwi takie coś, gdyż sami sobie podcinamy skrzydła. Ja rozumiem że 16:00, praca skończona, czas odpocząć, czas dla siebie i rodziny. Biuro zamknięte, ciemno i głucho. Ale ale, hellou, czy nie możemy tego maila, tej skrzynki pocztowej spakować do walizki i zabrać ze sobą do domu? 🙂 Czasem odebrać maile w domu po godzinach pracy i odpisać dla klienta, może właśnie dzięki temu nie stracimy klienta, bo nie pójdzie dalej, tylko zostanie u nas. Podoba mi się kontakt w bankami, gdzie mam 24/h możliwość napisania do nich. W naszym przypadku, jeśli chcemy zdobyć więcej klientów i być dobrze postrzegani, mobilni, to postarajmy się również o te późniejsze godziny, chociaż od czasu do czasu odebrać tego maila, odpisać. Ludzie chwalą za szybką reakcję, za błyskawiczne odpisywanie, często byli mi wdzięczni, że pracowałam, pomagałam im w późnych godzinach, kiedy to pilnie czegoś potrzebowali. To się chwali. Oczywiście szanujmy siebie, nasz czas, czas dla rodziny, nasze zdrowie i nie przesadzajmy z tym, bo co za dużo to nie zdrowo, a jak wejdą nam na głowę, to potem ciężko ich zrzucić 🙂

Facebook – Dobrze jest mieć swojego fanpage na facebooku. Siedzi tam bardzo dużo ludzi, co jest dużą okazją na zdobycie nowych klientów. Dodając od czasu do czasu wpis o nowej pracy, promocji, czy jakiejś anegdotce, otwieramy drzwi przez które wejdą potencjalni klienci. Jest to świetna i na dodatek, darmowa reklama.

No i to by było na tyle. Pamiętajcie, by wszystko było czytelne, przejrzyste, by klient nie musiał szukać wzrokiem jak obłąkany po całym ekranie w poszukiwaniu ceny, kontaktu, informacji o firmie, tylko by znalazł je w ciągu najbliższych sekund.

Życzę powodzenia tym, co zaczynają tworzyć swoje portfolio i tym, co już je zrobili i czekają na klientów. Zachęcam do podawania w komentarzach linka do swojego portfolio, chętnie obejrzę i jeśli chcecie ocenię, bądź tylko obejrzę 😀

Podobne wpisy

Subscribe
Powiadom o
guest

7 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
dolp.pl
6 lat temu

Dobre portfolio bardzo pomaga. Jednak jeśli ktoś jest początkującym w danej dziedzinie to całkiem normalne że nie bardzo ma co wstawić i się pochwalić.

ArFeN
5 lat temu

Hej
Ja również często przerabiam portfolia, a w tej chwili mam ich 3 – 2 lokalne i jedno na świat. Chcę jeszcze stworzyć jedno ogólnopolskie
Pozdrawiam

SEO
SEO
5 lat temu

Dzięki za wstawkę. Zawsze kombinowałem jak to ogarnąć 🙂

Afterweb
5 lat temu

Bardzo ciekawy artykuł !

Kasia
5 lat temu

Dzięki za artykuł! Ja swoją stronkę odnośnie projektowania stron internetowych postanowiłam w całości wykonać w formie portfolio – https://hokito.pl/. Co myślisz? Wydaje mi się, że jest to przejrzysta forma prezentacji potencjalnemu klientowi co robię. Myślę nad przerobieniem trochę tego wyglądu: dodaniem paru animacji, żeby umilić przeglądanie moich projektów.