Co to jest PageRank?

Warto wiedzieć, że „PageRank” jest wartością nadawaną przez wyszukiwarkę Google stronom znajdującym się w indeksie. Wyszukiwarka Google została oparta na algorytmie obliczania wartości PageRank. Precyzyjny opis możemy znaleźć na stronie: http://infolab.stanford. edu/~backrub/google.html. Od tamtego czasu algorytm uległ zmianie, ale idea pozostała taka sama. Zagłębiać się nie będziemy w szczegóły matematyczne, ale warto jednak wspomnieć, na czym on polega.

Należy wiedzieć, że PageRank jest oparty na głosach oddawanych przez strony na rzecz innych stron. Według założeń algorytmu każda strona A, linkując do stron B i C, oddaje na te strony głos. Strona A posiada wartość PageRank uzyskaną dzięki innym stronom linkującym do niej i część tej wartości (0,85) przekazuje stronom, do których linkuje. Cała przekazywana wartość jest dzielona przez liczbę odnośników na stronie. Im więcej odnośników posiada strona, tym mniejszą wartość PageRank przekazuje każdemu z nich. Wiedzmy, że wielu właścicieli stron stara się utrzymać liczbę linków zewnętrznych na niskim poziomie w celu przekazania większej wartości PageRank podstronom swojego serwisu.

Ważna porada – warto wiedzieć, że wartość PageRank odnosi się do każdej pojedynczej strony. Nie jest liczona globalnie dla całej domeny. Najczęściej strona główna serwisu posiada wyższy PageRank niż podstrony ze względu na to, że zwykle każda podstrona, linkując do strony głównej, oddaje na nią głos.

Jeszcze ponad dekadę temu wartość PageRank miała bardzo duże znaczenie przy określaniu pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. W ostatnich kilku latach na czołowych pozycjach w wynikach znajdujemy strony mające nawet zerowy PageRank. Nie oznacza to bowiem, że mamy w ogóle nie brać tej wartości pod uwagę. Zwłaszcza przy zdobywaniu linków warto zwrócić uwagę na PageRank stron, z których chcemy pozyskać link do naszej strony. Im większy PageRank, tym link może być bardziej wartościowy. W założeniu algorytmu suma wartości PageRank wszystkich stron w indeksie Google jest równa 1. Co z tego wynika? Z tego wynika, że PageRank jest uaktualniany za każdym razem, kiedy Google znajduje nową stronę internetową, czyli non stop. Należy wiedzieć, że firma Google udostępniła nam podgląd PageRank w skali od 0 do 10, dzięki Google Toolbar, który można pobrać ze strony http://toolbar.google.com. Istnieje wiele serwisów, w których możemy sprawdzić, jaki PageRank ma nasza strona, w sposób automatyczny, ale pasek Google zawsze warto zainstalować, żeby mieć stały podgląd wartości PageRank na odwiedzanych stronach. Pamiętajmy też, że wartość PageRank, która jest dla nas dostępna, nie przedstawia rzeczywistości w danej chwili. Kilkanaście lat temu aktualizacje publicznego PageRank były przeprowadzane raz w miesiącu. W ostatnich latach musimy na nie czekać często wiele miesięcy. Dlatego strona, o której myślimy, że ma PageRank 0, może naprawdę mieć wartość na przykład 5.

Należy również powiedzieć, że sposób obliczania PageRank zmienił się na przestrzeni ostatniej dekady lat. Opieranie algorytmu jedynie na linkach nie jest w ostatnich latach wiarygodne ze względu na stosunkowo prosty sposób pozyskiwania linków w nienaturalny sposób. Przy obliczaniu PageRank, Google bierze pod uwagę także szereg innych czynników. Jakie to czynniki, nie wiemy, ale podejrzewamy, że należy do nich autorytet strony i tematyka linków. Bowiem linki ze stron – autorytetów w zakresie danej tematyki są dużo bardziej wartościowe niż te z nowych stron, nieznanych dobrze robotom Google.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments